woensdag 27 april 2016

Wat bedoel je?

Praten gaat Gert niet zo goed meer af. Niet alleen is het aantal woorden dat hij gebruikt om iets duidelijk te maken gering, maar ook zijn de onderwerpen waarover hij iets wil zeggen vaak moeilijk te raden. Kom je zelf met een onderwerp, dan luistert Gert wel, maar begrijpt hij gewoonweg niet wat je zegt. Hij heeft geen beeld meer bij de woorden die ik hem zeg.

Inmiddels weet ik dat ik het hem niet al te moeilijk moet maken: ik moet
  • niet te lange zinnen maken
  • niet te snel praten
  • niet te hard praten, maar een lieve stem gebruiken en vriendelijk, liefst lachend kijken
  • niet te veel woorden gebruiken met veel lettergrepen of moeilijke woorden
  • niet bewegen terwijl ik praat: niet met mijn armen bewegen, niet (weg)lopen
  • niet schakelen tussen verschillende onderwerpen
  • niet langs Gert heen kijken
  • niet stiekem op de Ipad of Iphone kijken
  • niet te ongeduldig zijn
  • niet een reactie verwachten op dat wat op dit moment in mijn wereld gebeurt
  • de tijd nemen

1 opmerking:

  1. Zeker weer een moeilijke fase. Vanaf nu vooral 'lezen' wat zijn nonverbale reacties zijn. En je zelf steeds bewust zijn van hetgeen je aan prikkels overbrengt. Maar het zou zo maar kunnen dat het zeker iets moois kan opleveren. Sterkte en wijsheid toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen