woensdag 23 november 2016

Rouwen

Rouwen. Hoe doe je dat? Op internet kwam ik enkele misvattingen over wat rouw is tegen (Landelijk Steunpunt Rouw):
  • Rouwen betekent intense emotionele pijn voelen
  • Het verlies en de pijn moeten worden aangegaan; afleiding is niet goed
  • Het is belangrijk dat de rouwende de overledenen loslaat
  • Rouw heeft een eindpunt, moet op een gegeven moment over zijn
Hoe verdrietig ik ook kan zijn: soms is het er ook even niet. Dat is maar goed ook. Het zou te zwaar zijn. Je moet nu eenmaal ook opstaan, eten, boodschappen doen, de hond uitlaten, eten koken. Afleiding die heel prettig is. Eind van de middag bijvoorbeeld vind ik een lastig moment. Dan is groenten schoonmaken, eten koken en lekker eten een geweldig mooie afleiding. Het helpt je door een moeilijk moment heen.

Loslaten, verwerken, een plek geven, een eindpunt aan de rouw. Allemaal woorden waar ik juist heel verdrietig van word. Alsof het mogelijk zou zijn afstand van Gert te nemen! Ik hoop dat ik op den duur over Gert kan denken zonder daar al te verdrietig van te worden. Toen Gert nog leefde, was hij niet alleen mijn steun en toeverlaat, maar ook een voorbeeld hoe je positief in het leven kon staan. Als ik dat weer te pakken zou krijgen ...

5 opmerkingen:

  1. lieve simone,
    ik lees vandaag pas het bericht over gert zijn overlijden. Ik heb ook meteen de andere berichten gelezen.
    Maar, dat blijft niet goed hangen.

    even voor jou nog een persoonlijk woord voor het verlies.

    Regen valt omdat de wolken het gewicht niet langer kunnen dragen...
    Tranen vallen omdat het hart de pijn op dat moment niet langer kan dragen.

    Door mijn achteruitgang in het verloop, raak ik het één en ander even kwijt.Nu ontdek ik pas dat daarbij dus ook op de website te kijken naar jullie belevenissen samen.

    Ik leerde er veel uit. bijzonder merkte ik de liefde door de regels en blogs te lezen.

    veelsterkte in het loslaten, verwerken, en een plek vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lieve simone ik heb nog even een blog geschreven over gert en de impact. zie www.fransenrenate.123website.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rouwen, het is zoiets persoonlijks. Er is geen draaiboek. Ik wens je sterkte, want wat zal het gemis groot zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rouwen is zó persoonlijk, daar zijn geen pasklare antwoorden of oplossingen voor. Bij mijn vader is het sowieso anders: een vader/dochter relatie is niet te vergelijken met de liefde tussen man en vrouw, bij hem heb ik al jaren geleden min of meer afscheid genomen van de vader die hij was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe gaat het Simone?
    De dagen zijn kort en donker.
    Geen gemakkelijke tijd om te verwerken en te rouwen.
    Ga vooral door dame, en op ons mooi gronings... "kop dr veur" !

    Groeten van Henk

    BeantwoordenVerwijderen