dinsdag 19 augustus 2014

Tomatentaart

Afgelopen weekend heb ik flink wat tomaten ingeslagen. Ik meende daarmee de Nederlandse tuinders een beetje te helpen. Bovendien vinden we tomaten erg lekker en gebruiken die in en bij veel gerechten. In tomatentaart bijvoorbeeld. Het recept heb ik uit een kookboekje met hartige taarten. Gert vond de taart heerlijk. Het gekke was alleen dat hij het woord 'tomatentaart' helemaal niet begreep. Hij kon het niet nazeggen en bleef mij heel verwonderd aankijken. Hij had geen idee waar ik het over had. De losse woorden 'taart' en 'tomaten' kende Gert wel, maar de combinatie van die twee woorden zei hem niets. Juist samenstellingen van een of meer woorden en de veranderde betekenis van die woorden binnen die constructies interesseerden Gert altijd mateloos. Denken over taal(grapjes) lijkt er niet meer bij te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten