vrijdag 6 september 2013

Verdrietig (2)

Gert gaat naar een opvang (ontmoetingscentrum) om een leuke morgen of middag te hebben. Haal ik hem verdrietig op, dan vind ik dat ik iets moet doen: in gesprek gaan. Samen met de verzorgsters van de groep jong dementerenden heb ik geprobeerd te achterhalen waarom of waardoor Gert zo verdrietig wordt en wat we zouden kunnen doen om het te voorkomen. De uitkomst van het gesprek is dat we begrijpen dat Gert denkt te falen, zich niet begrepen voelt en zich daardoor heel alleen en verdrietig voelt. De afspraak is dat Gert niet 'gedwongen' wordt aan activiteiten mee te doen. Nu is dat voor de verzorgsters heel ingewikkeld. Immers, zij zijn er om de dementerende cliënten zo actief mogelijk te houden en/of te maken. Bovendien moeten zij voorkomen dat Gert helemaal niet meer met de groep meedoet. Gelukkig zijn er ook nog activiteiten waaraan Gert heel graag meedoet: zingen, muziek luisteren, de hond uitlaten. Ik stelde nog voor Gert ook mee te laten helpen met afwassen, maar dat was een activiteit voor de vrouwen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten