maandag 9 januari 2017

Kijken in de ziel

Aankondiging van het tweeluik Kijken in de ziel:

'In het tweeluik Kijken in de ziel: De achterblijvers, praat Coen Verbraak op 2 en 9 januari met mensen die hebben ervaren hoe het is om iemand te verliezen. Iedereen krijgt in zijn leven te maken met rouw. Maar wat is rouw precies? Hoe rauw kan rouw zijn? Hoe leef je verder na het verlies van een partner, een kind of een andere dierbare? Gaat rouw op een dag over, of kun je je leven lang in verdriet blijven hangen? En is de balans na zoiets droevigs uitsluitend negatief, of gloort er zelfs na het diepste donker toch weer licht aan het eind van de tunnel?'

Beide afleveringen heb ik gezien. Ze laten zien wat het verlies van ouders, een partner of kinderen betekent voor degenen die achterblijven. De manier waarop gerouwd wordt, verschilt per persoon.Wat de achterblijvers gemeen hebben, is dat ieders leven blijvend veranderd is doordat een vorm van verdriet deel is gaan uitmaken van hun binnenste, van wat ze voelen en doen, van wie of wat ze zijn. Verdriet dat nooit meer weggaat; dat onder controle gehouden moet worden, dat soms onverwacht opkomt, dat elke blijde gebeurtenis ook een verdrietig randje geeft vanwege het gemis, dat onzeker maakt of wel alles gezegd is, dat maar heel langzaam minder wordt, dat op momenten eenzaam maakt. En ik? Ik maak een mix van al die gevoelens mee. Het overkomt me, beter gezegd: het overvalt me: als ik alleen thuis ben, als het grijs, donker weer is, als er iets onverwachts gebeurt, als ik een lastige beslissing moet nemen, als er over dementie of euthanasie gesproken wordt, als ik Gerts muziek hoor, als ik alleen in bed lig, als ik uit Gerts kast iets wil pakken. Gelukkig is Bonne er nog. We lopen wat af!

5 opmerkingen:

  1. Beste Simone,
    Wat fijn weer van je te horen! Ben ook blij te lezen hoe je je door deze nare periode heen slaat. De wintermaanden zijn voor iedereen een beproeving. Zeker nu voor jou, met alles wat er is gebeurd en wat je nu bij je draagt. Fijn dat het straks ook weer lente wordt en we kunnen genieten van bijvoorbeeld een eerste echte voorjaarszon. Hoop dat je dat straks ook kunt... ik gun het je enorm !

    Veel groet van Henk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die lente, Henk. Ik kijk er echt naar uit. Buiten lopen in de zon, lekker warm, met Bonne in de buurt. Nog een paar weken. Dat zou toch te doen moeten zijn ...

      Groeten, Simone

      Verwijderen
    2. Zeker Simone, nog even en dan lekker de zon weer kunnen voelen en van het licht en de warmte genieten.. Wens jou, Bonne en ons allemaal dat snel toe :P

      Groeten van Henk

      Verwijderen
  2. bijzonder je belevenis van het tweeluik.

    tweeluik, als je er op deze manier nog even over nadenkt legt het woord twee de nadruk.
    ik geloof dat je dat gelukkig altijd met je mee kan blijven dragen.
    ook al ben je en voel je je alleen, in je hart zit nummer 2 gert.
    en je hart draag je altijd bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je gelijk in, Frans. In ons huis is ook nog niet veel veranderd. Overal liggen en staan nog spullen, kleren, boeken en van alles en nog wat van Gert. Dat laat ik voorlopig ook nog zo. Ik vind het wel fijn om echt nog in 'ons' huis te wonen.

      Hoe gaat het met jou? Red je het nog?

      Lieve groeten, Simone

      Verwijderen