woensdag 6 december 2017

Sinterklaas-mijmeringen

"Dat de Sint dezelfde bril ophad. Nou ja, dat vond ik niet zo gek. Maar dat de Sint ook dezelfde schoenen had als mijn vader!" Ik hoor het Gert nog zeggen. We zaten wat oude foto's te kijken. Er zat een fotootje bij met 'gerafelde' randen waarop je Gert ziet staan naast een hele grote Sinterklaas, wiens pak duidelijk wat te klein was: onder het witte onderkleed kwamen twee dunne broekspijpen tevoorschijn rond heel dunne enkels boven enorme schoenen.

Gisteren liep ik met Bonne in het bos. Ik voelde me een beetje onbestemd, niet verdrietig, maar ook niet helemaal goed. Opeens realiseerde ik me dat het 5 december was, Sinterklaasfeest. Het was de dag dat Gert en ik elkaar hebben leren kennen, alweer 39 jaar geleden. Mijn stemming sloeg om: ik moest weer een beetje grinniken om die gekke dag: het gehang met een stuk of wat studenten in de koffiekamer van het Instituut van Neerlandistiek op de Herengracht in Amsterdam (nu niet meer op die plek), het eten bij pizzeria Bizerte (zou die pizzeria nog bestaan?), de film Herfstsonate van Ingmar Bergmann daarna (waar ging die film eigenlijk over?), de afsluiting in café De Gieter (met een dronken Sinterklaas aan de bar) en de tocht achterop bij Gert op de fiets (mijn linker hand zat in het gips vanwege een gebroken middenhandsbeentje). Gert zette me af bij mijn huis, draaide om en zwaaide. Ik wist toen al zeker dat ik hem nog vaker zou zien.

Mijmeringen. Herinneringen die me goed doen. Ik ben weer aan het schrijven.

1 opmerking:

  1. Fijn dat je weer "terug bent". Ik kan mij voorstellen dat de komende kerstdagen en oud & nieuw niet de gemakkelijkste dagen zijn. Misschien zie je er zelfs wel tegen op. Veel sterkte en een hartelijke groet van Henk

    BeantwoordenVerwijderen