vrijdag 10 januari 2014

Wanneer ben ik jarig?

Gert: derde rij van boven, tweede kind van links, op de basisschool
Het is voor Gert heel moeilijk te onthouden welke dag het is, welke maand en welk jaar. Dat wist ik al wel. Het vergeten van data is een van de eerste opvallende verschijnselen bij Alzheimer. Net als het niet meer kunnen tekenen van een klok of het nakomen van afspraken. De laatste dagen valt me op dat Gert ook niet meer weet wat bepaalde feestdagen inhouden. Oudejaarsavond zei hem niets meer. Maar ook het feit dat hij morgen jarig is, kan hij maar niet vastzetten in zijn geheugen. Hoe vaak ik het ook zeg. Hij vraagt me geregeld wat dat dan is: jarig zijn. Op de groep maakte hij er vanmiddag een grapje van: "Ben ik morgen jarig? Laat ik nou toch denken dat dat de 14e pas was?"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten