maandag 24 oktober 2016

"Hoe gaat het?"

"Hoe gaat het?" Ik sta net te klungelen met Bonne die niet door wil lopen omdat hij in het gras een fantastisch luchtje in zijn neus krijgt, als een buurvrouw mij aanspreekt. Ik kijk op. "Vandaag eigenlijk niet zo best." Nou niet echt het antwoord dat standaard gegeven wordt. Maar ik weet dat deze buurvrouw niet schrikt van mijn reactie, dat zij ook echt wil weten hoe het met me gaat. "Hoe komt dat zo?" Ik doe mijn best het uit te leggen: dat de eerste weken snel voorbij gingen, dat er veel aanloop was, dat ik leuke appjes kreeg, dat ik bij verschillende mensen te eten ben gevraagd, dat ik zelfs naar de film ben geweest, dat ik nu echter veel meer op mezelf aangewezen ben en ... dat ik Gert zo vreselijk mis. "Je voelt je af en toe erg eenzaam dus." Het woord is gevallen: eenzaam. Zo noem je dat dus, het gevoel dat je alleen op de wereld bent, dat je niet hand in hand loopt met degene die je door dik en dun vertrouwt, dat je boos, vrolijk, geïrriteerd of blij of wat dan ook bent zonder dat iemand dat merkt, dat je bang bent dat niemand je zal missen als je ziek en ellendig in huis ligt, dat je je pas goed voelt als je iets aan het doen bent, maar dat je eigenlijk helemaal niets wilt doen. Eenzaam. Zou dat het zijn? Zal het wennen?

Wat zou Gert zeggen als ik hem dit stukje zou voorlezen? Hij zou uit zijn stoel opstaan, mijn hand pakken en zeggen: "Kom, we gaan!"

2 opmerkingen:

  1. Henk van de Beek25 oktober 2016 om 13:46

    Hallo Simone, wat fijn weer van je te horen!
    Ik heb altijd met grote aandacht en bewondering
    jouw stukjes gelezen. Wat moet je het dagelijks soms zwaar hebben gehad en wat heb je het, in de begeleiding en zorg voor Gert, goed gedaan.

    Ga door en kop op, dame

    Veel groet, Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Simone, wat fijn om weer iets van je te horen, lezen. Regelmatig kwam ik even kijken of je miscchien toch weer een blog zou gaan schrijven. Wat zul je Gert missen. En wat heb ik respect voor de wijze waarop jullie de weg met Alzheimer gelopen hebben. Een grillige, onvoorspelbare metgezel. En ik hoop dat ook deze nieuwe weg je weer moois kan geven. In ieder geval heel veel sterkte! En een hartelijke groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen