dinsdag 27 oktober 2015

Slapen

Sinds mijn terugkeer uit Italië merk ik dat het met het slapen van Gert anders verloopt. Een maand geleden ging hij om een uur of half tien 's avonds naar bed en sliep hij tot 's morgens een uur of zes. Dan wilde hij opstaan, maar kon ik hem meestal overreden om nog lekker onder het dekbed te blijven liggen. Nu ik dit schrijf, is het tien uur 's avonds. Gert zit heel geconcentreerd naar de tv te kijken, zucht af en toe en mompelt wat voor zich uit. Hij vraagt wel hoe laat het is, maar maakt geen aanstalten om naar bed te gaan. Ik zorg ervoor dat er Nederlandstalige programma's op staan. Zou het daardoor komen?
Gisteravond kwam hij na een uurtje gewoon weer in zijn pyjama naar beneden en ging verder met tv kijken. Dat lijkt ook een gewoonte te worden. Ligt hij al wel in bed als ik ga slapen, dan ligt hij klaarwakker naar me te kijken en vraagt echt elke avond of ik nog wat leuks heb gedaan. Vandaag zat hij wel weer bijna de hele dag te slapen. Dat is nog als vroeger, gelukkig.

4 opmerkingen:

  1. goedemorgen fijn dat je weer thuis bent.
    maakte me al wat ongerust, dacht misschien gaat het verloop nog sneller en...
    lees ook nog een paar keer het woordje gelukkig maar ook je bezorgdheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste weken is Gert heel onvoorspelbaar in zijn gedrag. Slapen is daar een voorbeeld van. Een ander voorbeeld is eten: pannenkoeken vindt hij echt heerlijk. Tenminste, dat was altijd zo. Maar nu kan het zo maar voorkomen dat hij het wegschuift: "Je weet toch dat ik dat nooit gelust heb!"

      Verwijderen
  2. Het klinkt alsof hij het dag/nachtritme omdraait. Lastig om dat bij te sturen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig staat Gert 's nachts niet echt vaak op. Het late naar bed gaan is wel vreemd. Maar ook 's nachts dwalen, zoals hij nu vaak overdag doet, zou ik erg lastig vinden. Al moet ik zeggen dat ik wel nu heel licht slaap; ik hoor Gert wel door het huis gaan.

      Verwijderen